Skriftlig kommunikation er ofte vanskelig – både for afsender og modtager. Det betyder, at der nemt kan opstå fejlkommunikation, som leder til misforståelser.

Forskellen mellem skrift og tale

Der kan også nemt opstå misforståelser, når man taler til hinanden, men det sker oftest, når der er store følelser involveret i samtalen.

Kommunikation på skrift er især vanskeligt, fordi der er tale om envejskommunikation. Det betyder at modtageren ikke har mulighed for at stille spørgsmål eller komme med kommentarer undervejs i kommunikationen. Derfor er det særdeles vigtigt, at skriftlig kommunikation er grundigt gennemtænkt, så modtageren ikke sidder tilbage med uafklarede spørgsmål.

 

Når det gælder juridiske tekster

Én af de første regler indenfor skriftlig kommunikationer, er at man skal have modtageren i tankerne, når man skriver. Det er især det, som gør juridiske tekster og breve så vanskelige, for her er sproget ikke altid forfattet med modtageren i tankerne.

Juridisk sprog er en snørklet størrelse, og det kan gøre det vanskeligt for privatpersoner at få den fulde forståelse af et brev med juridisk indhold, som er blevet tilsendt. Dette vanskeliggøres yderligere af, at det er envejskommunikation, hvilket betyder, at der ikke er mulighed for at stille spørgsmål.

Formålet med Klart Juridisk Sprog er at overvinde denne barriere, så der opstår mindre forvirring i forbindelse med juridisk sprog. Ofte er der anvendt mange unødvendige papirord i juridiske tekster, som ikke tilføjer nogen værdi til teksten, men derimod bare gør den mere forvirrende for modtageren. Ved at drage overvejelser om modtageren ind i tekstforfatningen, kan juridiske breve blive nemmere at forstå.

Det vil betyde færre misforståelser, og dermed færre fejl i forbindelse med juridiske akter. Det er vigtigt at kunne kommunikere klart – især i vigtige sammenhænge som juridiske spørgsmål.